Choď na obsah Choď na menu
 


21. 10. 2018

Technická časť

Akordeón sa odlišuje od heligónky v tom, že pri ťahu a stláčaní mecha vydáva ten istý zvuk. Taktiež vidíme odlišnosť na basovej strane, kde máme množstvo basových gombíkov. Na melodickej strane môže byť klaviatúra alebo gombíky. 

 

Basová strana

acchords.pngZačnem basovou stranou, pretože kvôli tým gombíkom na basovej strane sa akordeón volá akordeón. Ako na obrázku možno vidieť, tak 2 rady, ktoré sú najbližšie k mechu vydávajú iba jeden tón. Ďalšie (v závislosti od prevedenia nástroja) vydávajú akord, a to: durový, molový, septímový a zmenšený. Možno sa vám zoradenie tónov zdá chatoické, ale sú to vlastne kvinty a kvarty. Čiže ak hráme pieseň v D-dur, ale chceme ju hrať v A-dur, tak v basoch posunieme iba ruku o jednu radu hore a hráme tým istým prstokladom. Toto je obrovská výhoda tohto systému. Akordeóny zvyknú mať 60, 72, 80, 96, 120 basov. Počet basov je úmerný hmotnosti nástroja (ak nie je vyrobený z extra ľahkých materiálov) a taktiež počtu kláves alebo gombíkov na melodickej strane.

 

Melodická strana

akordeon_guzikowy.jpgakordeon_morino_.jpg

Na pravej, čiže melodickej strane sa môžeme stretnúť s 2 typmi akordeónov. Chromatické akordeóny majú gombíky a klávesové klaviatúru zhodnú s klavírom, organom atď... Možno práve preto je v našich končinách rozšírenejší klávesový akordeón (i keď tento počet sa mení). Podľa môjho názoru sa zo začiatku naučíte ľahšie na klávesový, ale po čase zistíte, že ak chcete hrať vo viacerých tóninách, tak pieseň musíte ovládať v každej s iným počtom krížikov alebo béčok. Pri chromatickom akordeóne je to omnoho jednoduchšie, pretože vďaka jeho zoradeniu tónov (ktoré prešlo rokmi vývoja a zmien) stačí iba posunúť ruku (rovnako ak v basoch) a hráte v inej tónine. Avšak chromatické akordeóny majú 2 systémy B systém a (ak si dobre pamätám) F systém.

 

Akordeóny sú taktiež charakteristické registrami. Sú to tlačítka na melodickej a tak isto aj na basovej strane, ktoré sú zložitým mechanizmom spriahnuté až ku hlasom. Vlastne otvárajú a zatvárajú prívod k hlasom, takže ak máme 4-hlasný akordeón, tak nemusíme stále hrať len na 4 hlasoch, ale môžeme si prepnúť na 3, alebo 2. (napríklad: Hrám na 2 základy a 1 spodnú oktávu. Avšak teraz idem hrať francúzsky valčík a na ten sa mi oveľa viac hodí tremolo. Tak si jednoducho prepnem na 2 základy.)